10 начина да помогнем на детето си в дистанционното обучение
И изведнъж децата ще учат дистанционно, а вие не сте подготвени… и децата не са подготвени… и трябва да направите нов график вкъщи… Спокойно, не сте сами.
Подготвихме ви списък с 10 начина, по които да подкрепите ученика вкъщи + още интересни идеи за цялото семейство. Защото времето за дистанционно обучение може да се използва за създаване на полезни навици на децата, насърчаване на тяхната самостоятелност и организираност, както и отговорност към учебния процес.
Не си мислете, че детето ще седне пред компютъра и ще започне да учи – без да си играе с играчките в хола, да отива до кухнята за закуска или да иска да покаже братчето си на камерата пред класа. Ако искаме децата ни да правят нещо ново, трябва да ги научим как да го правят.
Най-важната роля на родителите в този процес е създаването на подходяща среда и поставянето на конкретни очаквания за поведение.
1. В подготовка за учебен ден
Детето трябва да знае, че дистанционното учене е също толкова важно, значимо и отговорно, както и реалното ходене на училище. Затова подготовката за началото на учебния ден следва същия график, който детето е спазвало досега – миене на зъбите, закуска, сресване на косата, обличане на дрехите за училище, подреждане на раницата и т.н., какъвто е обичайният сутрешен ритуал. Когато си облечен и сресан, приемаш много по-сериозно задачите си, отколкото когато си по пижама в леглото.
2. Създайте пространство за учене
Важно е детето да има обособено пространство за провеждане на дистанционните часове. Когато асоциира мястото с конкретен тип дейности (бюро = учене), това му помага да се концентрира по-лесно и да превключи от домашната атмосфера в учебен ритъм.
Най-оптималният вариант е детето да седи на бюро/маса и стол в стая с естествена светлина. Уверете се, че седи на стол, а не е в полулегнала позиция на дивана или в леглото.
3. Премахнете разсейващите фактори
Не, баба не може да гледа сутрешните блокове, докато детето е в час по български. И не, любимите играчки не може да са на бюрото.
- Създайте семейно правило, че телевизорът ще е изключен по време на учебните занимания. Никой в семейството не може да го включва.
- Изключете радиото, музиката и се опитайте да премахнете всички разсейващи звуци, които може да попречат на учебния процес.
- Ако вкъщи има и други членове на семейството, уведомете всички кога са учебните часове и ги помолете да се съобразяват и да не вдигат шум.
- Оставете домакинската работа за по-късен час – миенето на чинии, центрофугата на пералнята и прахосмукачката не са вдъхновяващ фон за учене.
- Преместете любимите играчки на детето извън стаята, в която учи. Точно както в училище детето не си носи играчките, така и в онлайн училището те само ще го разсейват от учебния процес.
4. “Отиди до тоалетната преди началото на часа”
Точно както в училище, учителят напомня на учениците да използват тоалетната в междучасието, така и тук ние като родители трябва да напомним това правило.
Същото важи и за закуските – хапването се случва преди началото на учебния ден и в междучасията. Часовете са достатъчно кратки и на бързи обороти – ако детето отиде до тоалетната и до кухнята за закуска, има голяма вероятност часът вече да е свършил, а то тотално да е забравило, че е на училище.
5. Уверете се, че има всички необходими материали
За да избегнете ставането от “чина” по време на час, обикалянето на дома или ровенето из шкафовете, уверете се още в началото, че на бюрото са подредени всички необходими материали: учебниците и тетрадките за съответния ден, химикали, моливи, гумичка (или каквото използва детето или учителят очаква).
6. Фокус върху часа
Когато детето е пред екрана, това може да създаде усещане за гледане на телевизия или кино – тоест пасивно наблюдаване, без очакване за внимание или някаква интеракция. За да се фокусират върху урока, трябва да положат съзнателни усилия. Ето няколко идеи:
“Гледай в екрана”
Много е лесно да си мислиш, че слушаш, докато всъщност гледаш през прозореца. Вероятността детето да се разсее и въобще да не разбере на кой урок е и в кой час е, е огромна. Затова правилото е “Гледай в екрана”. (Бележка: Научете детето да прави регулярни почивки от екрана, като гледа встрани за няколко секунди.)
“Седи на стола”
Ставането от стола, скачането на стола, лягането в леглото със сигурност са желани алтернативи, но е важно да напомняме на детето си, че е в час. Когато е в час в училище, не става от стола и не скача върху него, нали?
“Вдигни ръка”
Сравнението с реалната класна стая важи и при вземането на участие в час. Покажете на ученика вкъщи как да “вдигне ръка” в платформата, която използвате. Така когато има въпрос или коментар, няма да се притеснява да го сподели. Като правилото е същото както и в училище – вдигаш ръка и изчакваш да те посочат.
7. Сила на звука и без звук
Повечето учители предпочитат учениците да са с изключени микрофони освен в случаите, в които са посочени да споделят. Ако и при вас е така, покажете на детето как да включва и изключва звука и му обяснете защо спазването на това условие е важно за нормалното протичане на часа и комфорта на целия клас.
Относно силата на звука – разберете се, че вкъщи се говори тихо по време на учебния ден. Това правило важи за всички – независимо дали са в дистанционно обучение или в работа от вкъщи. Създайте скала на силното говорене от 1 до 5, в която 1 е шептене, а 5 – викане. Когато започнат часовете, всички вкъщи говорят на 1 или 2, когато ученикът иска да се включи в часа, говори с 2 или 3, за да бъде чут и разбран. 4 можем да използваме, когато сме навън и е по-шумно, а 5 избягваме. Покажете и изпробвайте предварително всяко ниво.
8. Подреждане на материалите
Покажете на детето как да подрежда и организира материалите си на бюрото след края на учебния ден. Изберете заедно система, която ще му е лесна и удобна – например всеки учебник върви със съответната учебна и работна тетрадка, разположени на купчинки по предмети един до друг, за да се виждат лесно. Тетрадките за домашна работа са на едно място, за да не пропусне някоя и т.н.
9. Насърчавайте детето да се справи самостоятелно с домашните
Вероятно сте се изкушавали да му кажете верните отговори на задачите или да посочите къде какво трябва да напише… и вероятно знаете, че така не му помагате. Всички изпитват предизвикателства в този процес и при писането на домашните преминаването от компютър на хартия и обратно понякога е объркващо. Помогнете на детето, като му покажете основните стъпки, по които да мине. Например: с кое домашно започва, къде е записано какво има за домашно, да отвори на страницата в учебника, да прочете урока самостоятелно, да види примерите от тетрадката, да се опита за направи сам домашното, ако не успее – да разгледа отново примерите и обясненията в урока.
Със сигурност ще бъде много по-лесно да им кажем отговорите, само че процесът, през който преминават в изграждането на алгоритъм и начин на справяне със задачата, им помага да развият уменията си за решаване на проблеми и своята самоувереност.
А накрая помогнете! Ако виждате, че детето наистина има нужда от помощ, седнете до него и заедно преминете през горните стъпки. Може само да осъзнае какво е пропуснало. Задавайте му въпроси, с които само да стигне до верните отговори (не забравяйте, така му помагате да изгради своята самоувереност, а не да разчита, че мама ще помага всеки път). Бъдете търпеливи и грижовни, дори и да ви се струва, че задачата, която го тормози, е много елементарна за него, гневът и бързането няма да помогнат.
Най-ценното при спазването на тези 9 препоръки е, че с тях учим детето да се справя само и да изгражда полезни навици. Което означава, че няма да е необходимо непрекъснато да му висим на главата или ние да му пускаме платформата, а то ще проявява отговорност, самостоятелност и ангажираност към собственото си учене. А ние ще можем да се върнем към задълженията си малко по-спокойни.
10. Създайте нови емоции
След като детето е прекарало голяма част от деня пред екрана, осигурете семейно забавление без екрани за всички. Дори това да означава, че няма да гледате новините и любимите си реалити предавания, а ще играете на игри, ще правите научни експерименти или ще пробвате творческия си потенциал.
В календара “365 идеи” може да откриете над 60 семейни игри за всички вкъщи, творчески проекти, научни експерименти, фото експедиции, добри постъпки, кулинарни вечери, спортни предизвикателства и още стотици идеи за всеки ден от годината.
Вземете сега с 10% отстъпка и безплатна доставка до офис на Спиди в цялата страна с промокод училище10, който се въвежда при финализиране на поръчката.
Бонус идеи за учители:
Календарът “365 идеи” съдържа по една идея за всеки ден от годината, като много от тях може да използвате като забавни предизвикателства за децата вкъщи или любопитни поводи за дискусии в час, когато темата го предполага.
Фото експедиции
36 предизвикателства, които развиват наблюдателността на децата към околния свят. През миналата учебна година учителите използваха именно тях по време на дистанционно обучение, като насърчаваха децата да снимат и изпращат в платформата снимки на съответната задача.
Личностно развитие
Календарът съдържа над 20 упражнения за личностно развитие, които провокират децата да опознаят по-добре себе си и другите. Още една чудесна възможност за творческо предизвикателство към учениците в дистанционно обучение.
Добри постъпки
Супергерои в действие или как да бъдем по-добри към себе си, околните и природата. Над 60 идеи за добри постъпки, които децата могат да изпълняват вкъщи и да споделят със съучениците си. Чудесна възможност учителите да фокусират вниманието върху ценности и отговорност.
10% отстъпка
Вземете сега с 10% отстъпка и безплатна доставка до офис на Спиди в цялата страна с промокод училище10, който се въвежда при финализиране на поръчката.
Автор: Златина Георгиева ©365 идеи